Direktlänk till inlägg 14 mars 2014

Spakväll

Av Lisbeth - 14 mars 2014 13:42

I veckan som gick hade jag lite egentid och passade då på att köra spakväll. Ni vet badkar, badbubbel, skrubb och ansiktsmask. Ja det var hela rubbet. Problemet var att jag inte hade ansiktsmask hemma. Vad gör man då? Jo jag tog lite honung och kanel. Sedan smörjde jag in ansiktet med det och lät det ”torka in” i 10minuter.

Honung som ni vet är ju fullt av mjölksyrabakterier och är även antibakteriellt. Att använda det på huden kan hjälpa mot blemmor och finnar. Vilket jag alltid får på våren, då solens strålar gör nåt med min vingtrötta hy. (Solen är ju bra för mycket men mot en känslig hy är det förödande) kanel innehåller kumarin som i små mängder är bra för dig och ditt immunförsvar. Plus att i det här fallet blir det en skonsam skrubb för döda hudceller.

Sedan gjorde jag en saltskrubb på kroppen med hjälp av grovkornit salt, olivolja (ja, alla vet ju att olivolja är mjukgörande och fullt av goda fetter) och några droppa essens. Skönt att skrubba sig med, värmen från din hud smälter saltet. Oljan är mjukgörande och essensen är till för att lukta gott.


Ansiktsmask
Det här behöver du: Honung och kanel

Gör så här: Ta 2msk honung, värm upp försiktigt. Blanda i 2tsk kanel. Smörj in i ansiktet och låt sitta i ca 10-15min. Tvätta av. Antingen så skrubbar du lätt av det mesta med fingrarna och sköljer med varmt vatten. Eller så sköljer du med varmt vatten på en gång. Avsluta det hela med kallt vatten, så att porerna stänger sig.

Kroppskrubb

Det här behöver du: Grovkornit salt, olivolja, essens av valfri doft.
Gör så här: Blanda 1dl salt med 3-4msk olja. Droppa i några droppa essens. Rör om. Ta sedan skrubben med antingen en vante eller direkt med handen och smörj in kroppen försiktigt. Du kommer att märka hur saltet smälter och hur oljan tränger in i huden. När du är klar skölj av med ljummet vatten och torka dig försiktigt med en oöm handduk.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 20 mars 2014 21:15


Tänkte dela med mig av ett återbruk på glödlama. Här har jag gjort den som en luftballong. Allt som behövs är lite ståltråd, plåtburk och en gnutta fantasi        ...

Av Lisbeth - 20 mars 2014 21:06


Alla kanske inte vet det men jag har utbildat mig till glasmästare (eller tja glaslärling) På utbildningen fick man lära sig att blyinfatta. Ni vet kyrkofönster. Det här är en lite mindre avancerad format men tekniken är det samma. Jag har använt m...

Av Lisbeth - 20 mars 2014 20:52

I går surfade jag runt och hittade den här snygga lampan. Tänkte, en sån vill jag ha!     Tänkte till lite och kom fram till att göra en egen inte skulle vara så svårt. Tycker ju hattar är extremt snyggt och vill inte sabba en helt ny. Jag b...

Av Lisbeth - 18 mars 2014 19:58

Har talat om det tidigare i ett annat inlägg, om att göra om min köpmandisk. Så här fin blev den med lite färg       Du behöver: Färg, färgpulver, målartvätt, trasa, pensel och skruvmejsel. Gör så här: Jag började med att tvätta av den. So...

Av Lisbeth - 18 mars 2014 13:46


 Åh såg den här fina halsduken! Tänk hon stickar med händerna.. grymt imponerad!   Se hur hon gjorde på :http://www.handimania.com/knit/30-minute-infinity-scarf.html        Skulle funka fint att pyssla med barn eller ungdomar. Runt fem o...

Presentation


Jag fick en önskan av mina fb vänner att "Kan inte du göra en blogg om alla dina projekt" Sagt och gjort. Den här bloggen kommer att handla om små projekt du kan göra hemma.

Önskar er alla en trevlig läsning på pyssligheter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards