Alla inlägg den 13 mars 2014

Av Lisbeth - 13 mars 2014 11:22

Såg denna bild i dah när jag surfade runt. Blev så inspirerad att jag tänkte "en sån måste jag göra".


 
Den får mig osökt att tänka på the crazy hat maker och alice in wonderland.


   


Nu är det ju så att jag går mycket på loppis och är svag för fint porlin. Det resulterar i en massa omaka koppar och fat som står i mina gömmor. Så en sånhär lampa är ju perfekta "ursäkten" för att bli av med lite udda porslin. Jag började med att gräva fram och passa i hopp till något jag tyckte såg bra ut.

 


Sen är det bara att skaffa sig en speciel borr "glas och kakel" som man kan köpa på jula för 19kr. (i det hät fallet behövs det inte någon dyr då jag bara ska borra ett fåtal saker) Två lampsladdar som man kan köpaa på IKEA eller så fyndar man fönsterlampor på loppis. Skriuvar bort skärmdelen så att du har lampfästet, sladd och kontakt.

Att borra i porslin är lite knivigt. Jag brukar ta maskeringstejp och tejpa hela härligheten, sen så förstärker jag precis vid "borrhålet". Som en säkerhetsåtgärd borrar jag under vatten, på sätt sprider man spänningarna och risken för "olyckor" blir mindre. MEN att borra i porslin är alltid riskabelt och vissa kommer att spricka, så se till att du har lite att "ta" av :)

När allt är borrat och klart limmar du ihopp delarna med superlim (finns en uppsjö av olika lim. Läs bara noga så att det är till för keramik) sedan "trär" du sladden igenom ett rör och ner i "skulpturen". Man kan också skippa röret och trä igenom. Tänk då på att längst upp fixera lamphollaren med tex lite lera eller gips.


Så nu är det nästan klart. Nu fattas det bara två lampskärmar i valfri design. :)

Bild på resultatet kommer upp snart. Ha en bra dag! och lycka till :)


Presentation


Jag fick en önskan av mina fb vänner att "Kan inte du göra en blogg om alla dina projekt" Sagt och gjort. Den här bloggen kommer att handla om små projekt du kan göra hemma.

Önskar er alla en trevlig läsning på pyssligheter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards