Alla inlägg den 17 mars 2014

Av Lisbeth - 17 mars 2014 18:29

I min barndom fanns det något som hette hajk. (chip och haj välkommen till hajk) I samband med det kunde man köpa en bok med massa klurigheter. Jag kommer ihåg just detta med att man kunde böja en LP-skiva i ugnen. Man tog en skål, antingen upp och ner eller som vanligt. Lade LP-skivan ovanför och sen in i ugnen på 150-200g. Sedan kunde man se hur den formade sig. När önskad form uppstod fick man snabbt som ögat ta ut den och ställa bort på svalning.

Så på äldre dagar tänkte jag testa om det var så lätt som jag kommer ihåg det. Jag tog en bucklig LP-skiva och en metallburk.  ( jag vinklade till exta hörn genom att ta vantar på mig och en kniv. Sen ”pressade jag upp en sida med kniven, tryckte lätt med handen i några sek och släppte. Detta moment behöver man inte göra)

Var så enkelt och blev snyggt. Tänker mig att det är lätt att göra med barnen. Om du som vuxen är med och tar ut skålen från ugnen samt håller uppsikt över barnen så att de inte tar i den. Vill bara förtydliga att LP-skivan är varm. Inte glödhet men varm, när den kommer från ugnen. Till gengäld så svalnar den fort.


 

Av Lisbeth - 17 mars 2014 17:09

I går surfade jag runt efter inspiration och fastnade för en sängavel av en gammal dörr. I dag slog det mig att jag hade en i källaren som har hört till min lägenhet. Vist den är ju inte så ofantligt spännande (som en spegeldörr eller en dörr från 1700-talet) men den duger :)


Så jag kånkade upp ”helvetstegelstenstunga” saken. Nu lurar jag lite på vad jag ska göra med den. Måla om? eller sätta spetts på kanten? Ser ju väldans tjusigt med spetts.. Jag har i alla fall satt en liten nyckel (som jag har hittat på loppis) i hålet med en tofs.

Jaha ja det återstår att se vad jag hittar på…


 



Av Lisbeth - 17 mars 2014 16:49

Igår pratade jag om en idé jag hade. Så i dag när jag fick tid över var jag såklart tvungen att genomföra den.

Detta behöver du: Böjliga pinnar (jag tog nerblåsta kvistar från björk) Ståltråd eller florist ståltråd (svart/brun) en ljuskrona och pynt (jag tog ett trähjärta men tja, ta efter tycke och smak)


 

Så gör du. Börja med att forma en cirkelform. Passa in till din ljuskrona. Jag satte fast en bit i själva kronan. Sen tog jag och lindade runt grenarna. Satte fast grenarna under tidens gång i ljuskronan. Jag valde precis vid ljusfästet.

Knyt fast ditt pynt och häng upp din nya ljuskrona på valfriplats. Jag hängde min i fönstret så länge. Tanken är att den ska flyttas och hängas över köksbordet.  Har en till som ska göras och det kommer att bli supersnyggt när båda hänger bredvid varandra




  Jag pyntade med en klätterväxt


 

En annan växt. Jag gillar att saker man gör kan följa årstider och säsong. Tänk så fin den blir till jul med lite kulor, mossa och växligheter. Eller till hösten med en nyopnkvist virad runt :)

Presentation


Jag fick en önskan av mina fb vänner att "Kan inte du göra en blogg om alla dina projekt" Sagt och gjort. Den här bloggen kommer att handla om små projekt du kan göra hemma.

Önskar er alla en trevlig läsning på pyssligheter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards