Direktlänk till inlägg 14 mars 2014

Återbruk av skor

Av Lisbeth - 14 mars 2014 12:49

Tjoho!
Igår satt jag ute på min balkong och var kreativ. Den här gången var det skor som levde farligt. Tänkte det kunde vara trevligt med lite förnyelse i garderoben.


 


Första paret ut var ett par svarta pumps. Jag insåg att jag hade en uppsjö av svarta pumps som jag inte använder. jag menar, ett par favoriter bör ju räcka. Så jag bestämde mig för att festfixa..


 


Du behöver: Ett par skor, textillim, glitter i valfri kulör, fat och pensel.
Gör så här: Börja med att pensla skorna med lim. Tipps är att ta lite i taget. Sen häller du på lite glitter och stryker ut med fingret. Upprepa tills hela skon är glittrig. På slutet kan du skaka lätt och sen fylla i med lim och glitter på ställen där det behövs.

Nu har du ett par glittriga festskor som du kan skina ikapp med diskokulan nästa gång man är ute på galejj!

 

Andra paret, är även dom svarta. Här är några jag har köpt på loppis för några kronor. Rosetten var trasig så dom rök. Jag var i valet och kvalet om jag skulle ta svart eller vit. Men tyckte vit blev lite mer personligt. Känns lite som en flört med 80-talet och deras stora spetts kragar.

Detta behöver du: Ett par skor, spetts i valfri kulör, limpistol och tråd (björntråd)

Gör så här: Klipp spettsen i önskad storlek. Vik den som ett dragspel (avig på ena sidan, vänd och vik räta på andra sidan. Upprepa tills allt är klart) Sedan mäter du ut mitten. Ta tråden och knyt runt. Rosetten sätter du sedan i mitten, längst fram, på skorna.


  

Sista paret ut är lite krångligare att göra och kräver tålamod och noggrannhet. Alltså inget att rekommendera om du inte har mycket tid på dig. För mig tog det nästan 1h på varje skor. Så räkna med att få jobba lite. MEN det är klart värt det i slutändan :)
Du behöver: Ett par skor, en sjal (i det här fallet en gratis Chanel sjal som man får med när man köper parfymen) nål, sax, penna, fat (att ställa glödhet lim på)  och limpistol.
Gör så här: Börja med att passa in ett mönster på skorna. Här blir det efter tycke och smak. När du bestämt dig så nåla fast tyget, försiktigt, i skon. Rita därefter på skon med pennan, använd linjen mellan sula och "sko". Klipp ut mönstret med nån mm sömnsmån. Börja nu nåla fast allt med inåt vikt kant. Tipps är att börja där framme. Gå sen fram och tillbaka på skon sidor. (Div. En nål fram på skospettsen, sen 2/3 nålar på vänster sida. Upprepa på höger sida osv. Detta gör man gör att inte "sträckningen" av tyget ska bli snett) På hälen sen så klipper du tyget rakt och fållar kant i kant. (tänk dig att det ska se ut som en raksömn längst bak) Hela detta moment är knivigt, men tänk på att desto mer tid du lägger på detta, desto finare blir resultatet.
När allt är fastnitat och klart. Börja då med att lossa den första nålen längst fram. Jobba dig bakåt på ena sidan genom att lossa 1-3st nålar i taget. Lima och tryckfast med hjälp av tex en penna. Tipps är att först använda toppen på pennan (för att få dit tyget) sen rullar du pennan över tyget, för att på så sätt jämna ut och fixera. Upprepa på andra sidan. Nu bör varje sida vara klar. Gör då hälen.

Så här långt borde hela skon vara klädd, ta då saxen och klipp ett hål i mitten av skon. Klipp upp så att hålet följer öppningen på skon. Tänk på att lämna 1cm sömnsmån (den ska vikas ner) Längst fram på skon använde jag mig av flikar (klipp som treanglar) Nu viker du ner tyget, limmar och uppreper tills hela skon är klar.

Voila så snyggt det blev!!


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 20 mars 2014 21:15


Tänkte dela med mig av ett återbruk på glödlama. Här har jag gjort den som en luftballong. Allt som behövs är lite ståltråd, plåtburk och en gnutta fantasi        ...

Av Lisbeth - 20 mars 2014 21:06


Alla kanske inte vet det men jag har utbildat mig till glasmästare (eller tja glaslärling) På utbildningen fick man lära sig att blyinfatta. Ni vet kyrkofönster. Det här är en lite mindre avancerad format men tekniken är det samma. Jag har använt m...

Av Lisbeth - 20 mars 2014 20:52

I går surfade jag runt och hittade den här snygga lampan. Tänkte, en sån vill jag ha!     Tänkte till lite och kom fram till att göra en egen inte skulle vara så svårt. Tycker ju hattar är extremt snyggt och vill inte sabba en helt ny. Jag b...

Av Lisbeth - 18 mars 2014 19:58

Har talat om det tidigare i ett annat inlägg, om att göra om min köpmandisk. Så här fin blev den med lite färg       Du behöver: Färg, färgpulver, målartvätt, trasa, pensel och skruvmejsel. Gör så här: Jag började med att tvätta av den. So...

Av Lisbeth - 18 mars 2014 13:46


 Åh såg den här fina halsduken! Tänk hon stickar med händerna.. grymt imponerad!   Se hur hon gjorde på :http://www.handimania.com/knit/30-minute-infinity-scarf.html        Skulle funka fint att pyssla med barn eller ungdomar. Runt fem o...

Presentation


Jag fick en önskan av mina fb vänner att "Kan inte du göra en blogg om alla dina projekt" Sagt och gjort. Den här bloggen kommer att handla om små projekt du kan göra hemma.

Önskar er alla en trevlig läsning på pyssligheter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards